Ja, is het gelukt? Heb ik je aandacht getrokken? Mooi, dan ben ik daar beter in geslaagd dan die honderden merken die vandaag jouw aandacht probeerden te krijgen.

Natuurlijk zijn er redenen waarom je wél hebt besloten om dit artikel te openen en niet op de banner ernaast te klikken. Hoogstwaarschijnlijk kennen wij elkaar (als je dit leest op LinkedIn) of heeft iemand in jouw netwerk dit artikel geliked of gedeeld. In beide gevallen is al een soort van nieuwsgierigheid gecreëerd, waardoor je mij jouw aandacht gunt.

Merk X: “Luister naar mijn boodschap!!”

Dat is juist waar merken het zo moeilijk mee hebben: aandacht voor hun boodschap krijgen. Slechts een paar merken slagen erin om op natuurlijke wijze jouw aandacht te krijgen, bijvoorbeeld als het past bij je interesses, lifestyle, overtuiging of persoonlijke waarden. Sportmerken zoals Adidas en Nike zijn koningen op dit gebied. De overige 99% van de merken vallen hier niet onder en willen simpelweg hun verhaal vertellen.

Ik geloof er heilig in dat je als merk iets waardevols dient te bieden, voordat je mag verwachten dat mensen jou aandacht geven. Vorig jaar is een interessant artikel hierover gepubliceerd op Entrepreneur.com, met de titel “Attention Is the New Currency for Brand Advertising”. Een jaar later is dat – wellicht meer dan ooit – van toepassing.

“Help me help you”

In de cultfilm Jerry Maguire wordt het omschreven als  ‘help me help you’. Als jij mij helpt, dan help ik jou. Dit is een menselijke eigenschap waar (hopelijk..) iedereen zich in kan vinden. Dat werkt in essentie hetzelfde voor merken.

Persoonlijk zie ik dat als een grote kans voor merken in 2016. Gelukkig zijn steeds meer marketeers overtuigd dat je de consument aan je kunt binden door hen eerst iets van waarde te bieden. Je boodschap zenden is niet voldoende meer in 2016. In mijn vorige blogpost (de consument bepaalt) kom ik hier uitgebreid op terug. Probeer maar eens, tussen al het advertising geweld waar je dagelijks mee geconfronteerd wordt, als marketeer jouw verhaal tussen de oren van de mensen te krijgen.

Voor iedereen die ooit een lesje marketing heeft gehad, weet vanuit het AIDA model dat je eerst aandacht nodig hebt voordat je uiteindelijk – een paar stappen verder – de gewenste actie krijgt.

“Attention is the rarest and purest form of generosity.”― Simone Weil

Gelukkig zie ik steeds meer merken die ervoor kiezen om fors te investeren in het beschikbaar stellen en/of mogelijk maken van nuttige, inspirerende en vermakelijke content. Ook worden mijn collega’s en ik steeds vaker gevraagd om kennissessies te geven aan marketeers over native advertising en storytelling. Hieruit blijkt in toenemende mate dat marketeers beseffen dat nieuwsgierigheid en aandacht voor het merk niet meer te realiseren is met puur zenden.

Kern van het verhaal: aandacht krijgen is niet vanzelfsprekend. Het kost effort en het heeft tijd nodig om vertrouwen te winnen, maar uiteindelijk zullen de merken die daadwerkelijk waarde toevoegen aan iemands leven er de vruchten van plukken. “Help me help you”.

Hoe tof zou het zijn als marketeer om als een ware Django & Doctor Schultz de mensen (in dit geval Calvin Candie) te overtuigen om te zeggen..

“You had my curiosity… but now you have my attention.”

(oké, de filmscene ter referentie)