Naar mijn idee slaan merken de plank vaak volledig mis als het gaat over het produceren van een video. Merken willen te geinig, te tof, te uniek (bestaat dat nog?) of te abstract zijn om op te vallen. Allemaal met de achterliggende gedachte van ‘wij willen een viral produceren’. Bij het schrijven van deze zin hoor ik een kreet van wanhoop door iedereen die bij een reclamebureau werkt.

Gelukkig zijn er een paar merken die wél een toffe commercial gemaakt hebben. Mijn persoonlijke zes favorites van Q2 (vooralsnog) zijn:

Finlandia Vodka: presents 1000 year of less ordinary wisdom

Een inspirerende sessie met diegenen met een ongewone passie. De achterliggende gedachte (“leven is kort, drink goede vodka”) is gedateerd maar de productie is ijzersterk .

Delta Airlines

Delta presteert het om een video van 6 minuten te maken over veiligheid in een vliegtuig, zonder één seconde te vervelen.

Coca Cola: choose to Smile

Ogilvy Amsterdam heeft slim ingehaakt op de cuteness-factor van lachende baby’s (enkel te overtreffen door kattenvideo’s) om Coca Cola’s tagline ‘choose happiness’ onder de aandacht te brengen. Met ruim 7 mln views in één maand mogen we stellen dat Ogilvy hier uitstekend in geslaagd is.

Nivea Doll

Hoe laat je aan kinderen zien hoe belangrijk het is om je te beschermen tegen de zon? Nivea zorgde voor een geniale inhaker door een pop te maken die in de zon verbrand, mits je de pop insmeert met zonnebrandcrème. Een onschuldig echter duidelijke manier om kinderen bewust te maken van de gevaren.

HSBC – Lift

“Een bedrijf runnen is meer dan alleen nummers – het gaat over mensen en ambities”. Met deze insteek heeft de bank NSBC de carrière in beeld gebracht van een startende ondernemer en de groei naar een multinational. Met bijhorende ups en downs. Leuke twist; het hele verhaal wordt verteld vanuit de lift.

Carlton Dry: while the wife is gone

Deze commercial kwam ik iets later tegen, maar mag niet ontbreken in deze lijst. Carlton Dry heeft een serie korte video’s gemaakt van ~10 seconden hoe het eraan toe gaan bij een groep vrienden als de vrouw van huis is.